Druhy svetlometov - LED

LED svetlá, ako mnohí vedia, fungujú na princípe zvanom „mágia“. Laik by to popísal asi takto “dnu vchádza elektrický prúd, von vychádza svetlo”.
Málokto, vie ako LEDky naozaj fungujú. Sú takmer rovnako veľkou záhadou ako príliv alebo odliv či magnety. LEDky v skutočnosti fungujú tak, že strieľajú elektróny proti kladne nabitým otvorom v polovodiči. Elektrón padajúci do otvoru v stave s nižšou energiou uvoľňuje energiu vo forme fotónu, ktorý vyžaruje z polovodiča. Tento proces je známy ako „elektroluminiscencia“.
Väčšina automobilov už používa množstvo LED svetiel napríklad na palubných doskách a kontrolkách - pravdepodobnosť, že tieto slová čítate na obrazovke, ktorá používa technológiu LED je dosť vysoká. LEDky sa teda používajú skoro všade a ich využitie a potenciál sa rokmi len zvyšuje. LED diódy sú kompaktné, energeticky efektívne a dajú sa zapnúť a vypnúť takmer okamžite.
Aj keď samotné LED diódy fungujú pri nízkych teplotách a nezahrievajú sa až tak ako ostatné typy (a teda vydržia prakticky navždy), tak táto technológia ako celok má problém s chladením. Kvôli vysokému odporu vo vnútri samotného svetla sa čip veľmi zahrieva a to znamená, že LEDky vyžadujú určitý druh chladiča, aby sa dióda neroztopila. To zvyšuje zložitosť a náklady na už aj tak dosť drahú technológiu.
Napriek problémom s chladením a nezanedbateľným nákladom na nákup ponúkajú LED diódy skutočne pôsobivú možnosť svetelného riešenia.
Po prvé, sú malé, takže výrobcovia nemusia vyrábať masívne otvory v svetlometoch, aby ich mohli umiestniť. V skutočnosti vôbec nepotrebujú „svetlomety“, pretože rovnako ľahko a nenápadne by ste mohli zabudovať LED diódy do karosérie automobilu. Je pravda, že to nemusí byť dobrá správa pre ľudí, ktorí uprednostňujú tradičný štýl auta. Je to však možnosť, ktorá dáva stylistom väčšiu flexibilitu, pokiaľ ide o tvary predných a zadných svetiel a umiestnenie smerových svetiel, spätných svetiel, parkovacích svetiel a tretích brzdových svetiel.
Skutočnosť, že LED diódy sa dajú rýchlo zapnúť a vypnúť, ich robí nielen ideálnymi pre tieto pomocné aplikácie, ale dáva im to určitý potenciál, pokiaľ ide o aktívne svetlomety. To znamená, že sa svetlomety, dajú prepojiť s radarovými a laserovými systémami, aby zamerali chodcov, zamerali sa na problémy pred vami alebo aby neoslepovali vodičov v protismere. Tento druh okamžitej prispôsobiteľnosti robí z LEDky jedno z riešení go-to pre výrobcov, ktorí chcú vylepšiť svoje postavenie na trhu svetiel bez toho, aby znepríjemňovali život ostatným vodičom.
Na záver by sme ešte dodali, že LEDky vylučujú svetlo v ľubovoľnom farebnom spektre. A sú také energeticky efektívne, že dokážu vyžarovať veľa svetla aj bez toho, aby sa spoliehali na modro-biele vlnové dĺžky. Takže sú schopné posielať prenikavé lúče svetla na kilometer pred seba bez toho, aby niekoho oslepovali.
To samo osebe dáva LED diódam výhodu a dôležitý bezpečnostný náskok pred HID(xenon) svetlami. Najmä v hmle, kde vás teplejšie svetelné spektrum LED nebude oslňovať v oslepujúcom modrom opare.
Ak k tomu pridáte okamžitú adaptabilitu LED, máte takmer dokonalé riešenie osvetlenia, ktoré pravdepodobne vydrží životnosť automobilu. Vyzerá to ako systém budúcnosti, však? Možno.
Ale budúcnosť má spôsob, ako sa sem dostať rýchlejšie, ako čakáme.
Čo tak teda Laser? O ňom si napíšeme v poslednej časti.