Príprava auta na zimu

Príprava auta na zimu

Každý šofér by mal vedieť, čo treba robit keď prichádza zima aby bolo jeho auto a hlavne on v bezpečí.

 

Čo urobiť doma:

- skontrolovať tlak v pneumatikách
- vymeniť stierače
- navoskovať karosériu
- nabiť autobatériu
- doplniť zimnú výbavu auta

Čo v servise:

chladiacu zmes motora
- stav autobatérie
- geometriu podvozka
- tlmiče a brzdy

S každým autom by ste mali navštíviť servis aspoň raz ročne, bez ohľadu na počet najazdených kilometrov. Ak to robíte, nemusíte sa zimy báť, pretože medzi kontrolné úkony patrí príprava a kontrola chladiaceho média, nastavenie a kontrola všetkých dôležitých častí vrátane akumulátora. Jedine výbavu auta si musí doplniť motorista sám.

Stačí do -25 stupňov


Raz ročne si treba nechať skontrolovať bod tuhnutia chladiacej kvapaliny motora aj napriek tomu, že každé nové auto prichádza do predaja s médiom, ktoré odolá tridsaťstupňovým mrazom. Kvapalina časom svoje vlastnosti stráca. V domácich podmienkach si môžete preveriť odolnosť kvapaliny hustomerom. Lepšie je požiadať mechanika v servise, aby otestoval bod mrznutia pomocou refraktometra. Na to stačí odobrať kvapku a podľa výsledku sa rozhodnúť, či treba kvapalinu doplniť, alebo zriediť destilovanou vodou.

Presné meranie zamedzí tomu, aby sme mali v motore príliš koncentrovanú kvapalinu, napríklad až na 40 stupňov pod nulou. Tomáš Hollý z autoservisného centra H&M považuje takúto koncentráciu za zbytočnú, pretože kvapaliny sú agresívne. Trpí tak vodné čerpadlo, hadice a guferá. "U nás na strednom Slovensku býva občas aj 28 stupňov pod nulou, takže plne postačuje mať kvapalinu na -15 až -25 oC. Netreba sa báť, ak máte v aute kvapalinu na -15 oC a vonku je nižšia teplota. Chladiace médium nezmrzne na kosť, ale vytvoria sa iba kryštáliky, a to už musí byť poriadne chladno," povedal Hollý.

Nenáročný podvozok


Časy, keď na starých autách dokázali úplne skorodovať časti nápravy, sú už dávno preč. Dnes stačí pravidelne skontrolovať vôle na podvozku a geometriu, čím sa zamedzí nadmernému opotrebeniu pneumatík. Podľa Hollého aj v prípade podvozka platí, že potrebná je prevencia a pravidelný servis. "Už roky kontrolujeme autá v zime tak, že aj pri bežnej prehliadke skladáme dole kolesá, čistíme disky, premažeme jednotlivé časti a venujeme pár desiatok minút podvozku." Na moderných autách je zbytočné ošetrovať tesniace gumy na dverách a natierať ich glycerínom ako kedysi. Stačí ich pretrieť špongiami s nasiaknutým prípravkom, ktoré dostať medzi autokozmetikou. Aj bez nich však novšie tesnenia k dverám neprimrznú a netrhajú sa ako na starých autách.

Nervový systém auta


Auto dnes pripomína organizmus, kde elektronická sústava je ako nervový systém, bez ktorého auto nefunguje. Najmä ak nemá zdroj energie. Želatínové autobatérie v novších autách sú absolútne bezúdržbové, netreba nič dopĺňať ani riediť. Stačí sa starať o ich pravidelnú kondíciu častým jazdením, najmä na dlhšie trasy. Ak s autom jazdíte na krátke trasy a zriedkavo, nezaškodí aj bezúdržbovú batériu pred zimou preventívne nabiť. Dnešné lacné a kompaktné nabíjačky si samy regulujú nabíjanie. Autobatéria je potom trvácnejšie nabitá a máme istotu, že prežije zimu. Základnou údržbou autobatérie je časté jazdenie a zamedzenie dlhodobému státiu bez naštartovania.

Tajná hranica


Hollý na základe svojich mnohoročných skúseností s opravami automobilov vie, že v jesenných dňoch sa horší stav batérie navonok neprejaví, ale príde to naraz. "Existuje taká hranica, o ktorej sa nikde nepíše, ale pri teplote pod 7 stupňov pod nulou sa okamžite prejaví zlý stav batérie". Na kontrolu batérie treba využiť autoservisy, ktoré by ju mali robiť zadarmo. "Lacné domáce skúšačky nedokážu presne zmerať stav batérie, sú nespoľahlivé. Je to tak, ako keď si niekto kúpi alkohol test za pár korún a potom zistí, že počas kontroly policajtom nafúka."

Kontrola elektrolytových autobatérií sa robievala hustomerom, dnes refraktometrom. Mechanikovi už stačí zobrať kvapku a na základe polarizácie svetla určiť stav elektrolytu. Ak máme pocit, že autobatéria už v jesenných dňoch pomalšie štartuje, je lepšie ju dobiť alebo vymeniť. Inak nás môže neštartujúce auto zaskočiť v najmenej vhodnej chvíli.

Stierače


Celoročná prevádzka auta dáva stieračom poriadne zabrať a nie je vylúčené, že treba raz ročne kúpiť nové gumičky. Stačí, ak stierače v jesennom daždi nezotierajú poriadne. Dnes sú dostupné už aj stierače s integrovaným indikátorom opotrebenia. Ak sa farba modrej gumy zmení na červenú, je čas na výmenu. Niektorí motoristi pred zimou umývajú okno aj gumičky okenou prípadne čistým liehom. Primrznuté stierače nikdy na silu neodtŕhame od skla, ale počkáme, kým sa auto trochu zohreje a stierače sa uvoľnia.

 


Team Dovozy Áut