Mýty o elektromobiloch

Mýty o elektromobiloch

Nie je tomu tak dávno, čo sa väčšina elektromobilov považovala za nevzhľadné škatule s dojazdom autíčka na diaľkové ovládanie a dynamickými vlastnosťami elektrickej kolobežky. Tak ako väčšina vecí, aj elektromobily mali vo svojich (druhých) začiatkoch veľmi ďaleko od dokonalosti. Mnoho ľudí si však túto predstavu zafixovalo a šíri ju ďalej. A to aj napriek tomu, že o aktuálnom stave v oblasti elektromobility nemajú absolútne žiadny prehľad.

 

Elektromobily majú malý dojazd

 

Mali! Súčasné elektromobily nižšej strednej triedy majú reálny dojazd nad 200 km. Táto hodnota určite postačuje veľkej väčšine vodičov. Takýto elektromobil vás bez problémov odvezie do práce, deti do školy, odbavíte ním nákupy či kratšie výlety.
Na dlhšie cesty môžete využiť dostatočnú sieť nabíjacích staníc alebo siahnuť po elektromobiloch Tesla, ktorých skutočný dojazd sa pohybuje od 380 do 540 km, v závislosti od modelu a jeho verzie. Výbornou správou je, že vysoký dojazd už nebude len doménou drahých elektromobilov vyššej triedy. Najnovší prírastok do rodiny elektromobilov nižšej strednej triedy, Chevrolet Bolt, dosiahol v redakčných testoch dojazd  423 až 467 km. Jeho európska verzia v podobe Opel Ampera-e, príde do Európy už v roku 2017, rovnako ako najočakávanejší automobil histórie, Tesla Model 3 (345 km).

 

Elektromobily majú zlú jazdnú dynamiku

 

Práve naopak! A to vďaka krútiacemu momentu, ktorý je dostupný už od prvej otáčky. Dôsledkom toho majú elektromobily lepšiu akceleráciu a tzv. pružnosť ako porovnateľné automobily so spaľovacím motorom. A to má vplyv aj na bezpečnosť, predovšetkým pri výjazdoch na bočné cesty a pri predbiehaní.
Maximálna rýchlosť je síce kvôli optimalizácii dojazdu obmedzená na hodnoty, ktoré sú nižšie ako v prípade spaľovacích automobilov, avšak tie vás určite nebudú nijako limitovať v bežnej premávke. V sekcii „jazdná dynamika elektromobilov“ nájdete podrobnejšie informácie, a to vrátane konkrétneho porovnania jazdných vlastností elektrických a spaľovacích vozidiel.

 

Chýba nabíjacia infraštruktúra

 

Nabíjacia infraštruktúra pre elektromobily je na Slovensku a vo veľkej časti Európy na veľmi dobrej úrovni. Našu nabíjaciu infraštruktúru nám závidia napríklad aj Nemci. Rýchlonabíjacie stanice sú k dispozícii zhruba každých 60 km. Medzery medzi týmito stanicami navyše vypĺňajú klasické nabíjačky s výkonom okolo 22 kW. Cestovanie po Slovensku nie je teda žiadny problém. A rozhodne nie je problémom ani cestovanie na dlhé vzdialenosti na západ Európy či do okolitých krajín, s výnimkou Ukrajiny.
Za dobrú sieť nabíjacích staníc vďačíme predovšetkým spoločnostiam GreenWay, Tesla, Nissan či elektrárňam a prevádzkovateľom obchodných centier, hotelov a reštaurácií.
Sieť nabíjacích staníc sa bude samozrejme ešte rozrastať. Napríklad Tesla zverejnila svoj plán budovania svojich nabíjačiek Supercharger, v ktorom nezabudla ani na náš región.

 

Elektromobil sa nabíja príliš dlho

 

Doba nabíjania elektromobilov je relatívna. Keď nabíjate svoj elektromobil cez noc doma, 7 hodinové nabíjanie nie je žiadny problém. Avšak na výlete či služobnej ceste potrebujete nabíjať čo najrýchlejšie. Preto tomu výrobcovia elektromobilov a nabíjacích staníc prispôsobili svoje produkty.
Pri nabíjaní na rýchlonabíjačkách Tesla Supercharger získate napríklad za 20 minút dojazd 270 km. Na Slovensku bežnejšie rýchlonabíjačky CHAdeMO, predĺžia váš dojazd o 120 km za menej ako pol hodinu. To však nie všetko. V roku 2017 prichádzajú na trh nabíjacie stanice ChargePoint Express Plus, ktoré sú takmer 3-krát výkonnejšie ako Supercharger. Nabíjajú rýchlosťou 11 km za minútu, tzn. zisk 110 km dojazdu za 10 minút.
Podobne výkonné nabíjačky vyvíjajú rôzne spoločnosti či aliancie, medzi inými aj zoskupenie automobiliek BMW, Audi, Porsche, Mercedes a Ford. Navyše Elon Musk (Tesla) vyhlásil, že tieto supervýkonné nabíjačky sú len detskými hračkami, v porovnaní s pripravovanou 3. generáciou Tesla Supercharger.

 

Batériu elektromobilu treba často meniť

 

V tomto kontexte je v rámci batérie elektromobilu podstatná jej záruka a strata kapacity. Našťastie už ani jedno, ani druhé, nie je pri súčasných elektromobiloch problém. Napríklad Nissan ponúka na batériu svojho bestselleru Leaf 8-ročnú záruku alebo 160 000 km. Záruka sa vzťahuje aj na pokles kapacity o viac ako 25 % do 5 rokov alebo 100 000 km. A to sa jedná o elektromobil, ktorý je na trhu už 7 rokov, takže jeho batérie nedosahujú technologickej úrovne tých najvyspelejších najmodernejších elektromobilov. Hyundai ponúka na batériu svojho vozidla Ionic Electric 8-ročnú záruku alebo 200 000 najazdených km.
Tesla ponúka na batérie svojich elektromobilov taktiež 8-ročnú záruku, navyše bez obmedzenia. Prax ukázala, že po prvých 100 000 km klesne kapacita batérií jej elektromobilov o 5 %. Každých ďalších 50 000 km dochádza potom k strate už len 1 % kapacity.

Elektromobily nie sú ekologickejšie ako spaľovacie automobily

Novodobým mýtom v oblasti elektromobility je tvrdenie, že elektromobily nemajú priaznivejšiu ekologickú bilanciu, ako automobily so spaľovacím motorom. Poukazuje sa pritom na hlavne neekologickú výrobu elektrickej energie, ktorá je „palivom“ pre elektromobily. Taktiež sa spomína väčšia ekologická stopa, ktorú zanechávajú pri svojej výrobe.
Aj keby sa všetká elektrina vyrábala neekologicky, čo nie je vôbec pravda, tak elektromobily v rámci svojej prevádzky už neprodukujú ďalšie emisie. Záverom mnohých štúdií na túto tému je fakt, že elektromobil začína byť ekologickejší ako bežný „spaľovák“, v priemere už po 3 000 km. A to s ohľadom na jeho produkciu, aj výrobu elektriny.

 

Elektromobily sú drahé

 

Obstarávacia cena elektromobilu je vo všeobecnosti výrazne vyššia, ako v prípade porovnateľného spaľovacieho automobilu. Avšak netreba zabúdať na prevádzkové náklady elektromobilov, ktoré sú na druhú stranu oveľa nižšie. A to vďaka cene za elektrickú energiu v porovnaní s cenami benzínu a nafty, ako aj servisným nákladom, keďže pohonná jednotka elektromobilov je konštrukčne oveľa jednoduchšia a nepotrebuje takú náročnú údržbu ako spaľovacie motory s prevodovkou.
Taktiež treba pripomenúť, že slovenská vláda poskytuje na elektromobily 5 000 € dotáciu. Elektromobily sú taktiež oslobodené od registračného poplatku a vzťahuje sa na ne najnižšia sadzba povinného zmluvného poistenia.
Vo všeobecnosti sa dá povedať, že po započítaní prevádzkových nákladov a dotácií, sú elektromobily minimálne rovnako drahé ako porovnateľné spaľovacie automobily. To však platí až po najazdení desiatok tisícov kilometrov.

 

Elektrická sieť nie je pripravená na nápor elektromobilov

 

Najnovšia štúdia na túto tému hovorí, že keby sa zo dňa na deň všetky automobily v Európe pretransformovali na elektromobily, stúpla by spotreba elektriny o 30 %. To sa ale samozrejme nestane. Podľa rôznych štúdií to bude trvať 25 až 33 rokov, takže máme dostatok času. A keďže je výroba elektriny čím ďalej efektívnejšia a rovnako sú efektívnejšie aj spotrebiče, ktoré túto energiu spotrebúvajú, možno nebude nutné navýšiť kapacitu ani o 1 %.
Treba taktiež povedať, že elektromobily sa nabíjajú v drvivej väčšine v noci, kedy je odber energie minimálny. Takže naopak, elektromobily by pomohli vyrovnať pomyselnú energetickú krivku, čím by vyriešili starosť energetických spoločností, ktoré majú problém s ukladaním nadbytočnej energie počas nočného „kľudu“. Táto energia by sa jednoducho ukladala do batérií elektromobilov. Tým by tieto spoločnosti ušetrili, takže elektromobily by sa mohli teoreticky postarať o zníženie cien elektriny.

 



Team Dovozy Áut