Prechodová animácia | dovozyaut.sk
máj. 22, 2019

História elektromobilov.

Historia elektromobilov - blog Dovoz auta zo zahranicia | dovozyaut.sk

Pozrime sa na prekvapivo dlhú históriu elektromobilu a na kľúčové inovácie, ktoré nám do dnes prinášajú výhody...


Môžete si myslieť, že elektromobily sú relatívne novým vynálezom, ale vedci skúmali potenciál využitia elektrickej energie na napájanie automobilu - alebo to, čo bolo v skutočnosti vtedy vozidlom - od polovice 19. storočia.


O skutočnom vynálezcovi elektromobilu sú stále dohady. Ak však chcete elektromobil vystopovať späť do histórie, v roku 1828 maďarský vynálezca Anyos Jedlik vytvoril typ elektromotora, ktorý používal na pohon malého modelu.


Vynález elektromobilu, ktorý by mohol niesť ľudí, sa medzitým uskutočnil medzi rokmi 1832 a 1839. Presný rok zostáva neznámy, ale Škót Robert Robert Anderson je všeobecne uznávaný ako ten, ktorý vynašiel elektrický vozík s nenabíjateľnými batériami.


V rokoch 1834 až 1835 američan Thomas Davenport tiež vynašiel elektrický vozík, zatiaľ čo vedci z Holandska a Maďarska sú tiež ocenení tímto vynálezom.


Azda najdôležitejšie je, že v roku 1865 francúzsky fyzik Gaston Plante vynašiel nabíjateľnú batériu, ktorá by robila elektromotor praktickejším.


Všetky dnešné čisto elektrické autá - od Renault Zoe až po model Tesla Model S - vďačia za svoju existenciu Plantemovmu vynálezu pripojenia motora k nabíjateľnej batérií.


Prvý elektrický vozík ktorý vstúpil do sériovej výroby vytvoril William Morrison z Iowy. Morrison predtým postavil niekoľko prototypov elektrických vozidiel, ale až v roku 1891, keď podpísal zmluvu s americkou firmou Battery Battery, aby vyrobil a propagoval svoj vynález, sa veci začali hýbať.


Parametre vozidla 'Morrison Electric' boli väčšinou slabé podľa dnešných štandardov: jeho elektromotor vyvinul len 4 bary, batérí trvalo dobitie 10 hodín a najvyššia rýchlosť bola medzi 6 a 12 mph. Hovorí sa však, že dosiahnuteľný dosah je 100 míľ, čo je v skutočnosti veľmi pôsobivé vzhľadom na to, že mnohé z dnešných elektrických automobilov sotva zvládnu viac a niektoré stále ponúkajú menej; napríklad Smart EQ ForTwo má oficiálny rozsah 99 míľ.


V roku 1895 bola upravená verzia Morrison Electric zaradená do prvého automobilového závodu, ktorý sa konal v Amerike. Závod Chicago Times-Herald bol organizovaný na podporu amerického automobilového priemyslu a víťazovi ponúkol 2000 USD.


Prvé elektromobily používané ako taxíky prišli v roku 1897, keď spoločnosť Electric Carriage and Wagon Company z Philadelphie dodala 12 áut na použitie v New Yorku. Tá istá spoločnosť vyrobila nový model Electrobat o dva roky neskôr a v roku 1899 sa v meste používalo 100 takýchto vozidiel. Je smutné, že požiar v roku 1907 zničil veľkú časť vozového parku spoločnosti, čo spôsobilo jeho zatvorenie.


V roku 1898 bol spustený ďalší nový elektrický automobil, ktorý pochádza z Porsche. Bol poháňaný 3bhp motorom, najvyššiu rýchlosť mal 22 mph a dosah až 50 míľ. A zatiaľ čo sa tieto čísla zdajú byť smiešne v porovnaní s tými, ktoré priniesol automobil Porsche v roku 2020, v danom čase, boli ešte dostatočné na to, aby stačili na víťaztvo v závode elektrických áut kde skočilo prvé s náskokom 18minút.


Ďalší medzník bol dosiahnutý v roku 1899, keď sa belgický elektrický automobil stal prvým cestným vozidlom, ktoré cestovalo rýchlosťou viac ako 62 mph. Poháňaný dvoma elektromotormi vyrábajúcimi kombinovaný 67bhp, bol poháňaný belgickým vodičom Camille Jenatzy a nastavil nový rekord rýchlosti na pevnine, ktorý bol neprekonaný do roku 1902, kedy by bol pokorený parným motorom, ktorý cestoval rýchlosťou 75 mph.


Popularita elektromobilov v tomto bode prudko stúpla, najmä v Amerike. V skutočnosti zo 4192 automobilov vyrobených v USA v roku 1900 bolo 28% elektrických. Kupujúci údajne uprednostňovali elektromobily, pretože nemali vibrácie, pachy ani hluk svojich ekvivalentov poháňaných benzínom alebo parou.


Úspech elektromobilov sa zastavil v roku 1912, avšak najmä vďaka Henry Fordovi, ktorého techniky sériovej výroby (a následný úspech s modelom T) znížili cenu automobilov s benzínovým motorom, čím sa stali podstatne lacnejšími ako elektrické alternatívy. , Napríklad, elektrický roadster v roku 1912 stál 1750 dolárov, zatiaľ čo benzínové auto vás vyšlo len na 650 dolárov.


Elektromobily v skutočnosti do roku 1935 zmizli z USA a vývoj sa nezačal znovu až do šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov, keď sa objavila potreba nájsť alternatívne palivá, ktoré by pomohli znížiť problémy spôsobené výfukovými emisiami.

Vážime si vaše súkromie

Naša spoločnosť a naši partneri uchovávajú alebo pristupujú k informáciám v zariadeniach, napríklad k súborom cookies, a spracúvajú osobné údaje, ako sú jedinečné identifikátory a štandardné informácie, ktoré zariadenie posiela na účely opísané nižšie. Súhlas s vyššie uvedeným spracúvaním môžete poskytnúť kliknutím na tlačidlo “Prijať všetko”. Alebo môžete jeho poskytnutie odmietnuť a zmeniť svoje prednostné nastavenia kliknutím na tlačidlo “Spravovať nastavenia”. Vaše prednostné nastavenia sa budú vzťahovať len na túto webovú lokalitu. Na niektoré formy spracúvania vašich osobných údajov nepotrebujeme váš súhlas. Ak sa vrátite na túto stránku alebo navštívite naše zásady v oblasti ochrany súkromia, môžete kedykoľvek zmeniť svoje prednostné nastavenia. Viac informácií o spracúvaní údajov a našich partneroch nájdete na tejto stránke.