Benzín alebo diesel?

Hybrid, plug-in hybrid a elektromobil.

Tri rôzne, no podobné záležitosti, o ktorých by ste mali v dnešnej dobe vedieť, čo najviac.

Výhody a nevýhody elektromobilov:
Elektromobil je nevyhnutne závislý na energii uskladnenej v batériách, preto ho treba nabíjať. Elektrické autá nie sú vybavené spaľovacími motormi, takže nie je čo tankovať. Výhodou týchto vozidiel je ich nulová spotreba paliva a relatívne nízke prevádzkové náklady. Jazdné vlastnosti týchto automobilov nie sú odlišné od tých so spaľovacími motormi a skvelé je, že ich motory sú celkom bezúdržbové. Žiadny olej, nič.
Nevýhody elektromobilov dnes spočívajú v ich nabíjaní, ktoré je extrémne pomalé. Aby ste doplna nabili jednu vysokokapacitnú batériu, musíte mať auto pripojené k nabíjačke celé hodiny, častokrát dokonca celú noc. Ich dojazd je porovnateľný s klasickými autami na spaľovací motor, avšak práve doba nabíjania stále spôsobuje vrásky na čele. Pri bežnom aute skrátka odbočíte k benzínke a za tri minúty môžete vyraziť na ďalšiu cestu - v prípade elektromobilu by bol tento scenár možný iba vtedy, keby ste si na pumpe vymenili batérie. Práve s týmto konceptom prišla americká automobilka Tesla a zdá sa, že to bude jeden z najrozumnejších spôsobov, akým sa budú elektromobily “dobíjať”.

Výhody a nevýhody plug-in hybridov:
Hybridy označované prívlastkom plug-in sa od tých jednoduchých odlišujú v prvom rade možnosťou dobíjania batérií elektrickým káblom. Takýto hybrid môžete popri tankovaní benzínu či nafty aj nabíjať, vďaka čomu sa nemusíte spoliehať iba na efektivitu rekuperácie energie. Popri nabíjaní batérií ho teda musíte v prvom rade tankovať palivom, s ktorým pracuje hlavný spaľovací motor.
Plug-in hybridy vedia jazdiť aj výlučne na elektrinu, zvyčajne sa ich dojazd pohybuje na maximálnej úrovni 30 kilometrov. Ale aj toto číslo iba teoretické, v praxi sa takýto dojazd znižuje aj na polovicu či dokonca ešte menej. Vedia však jazdiť rýchlejšie, ako len maximálkou 30 km/h. Napríklad plug-in hybrid Mercedes-Benz GLE 500e dokáže výlučne na elektrický motor jazdiť rýchlosťou až 130 km/h a jeho zrýchlenie je priam úžasné.
Niektoré plug-in hybridy paradoxne nepoužívajú elektrické motory na to, aby sa znížila spotreba, pretože nimi v prvom rade zvyšujú celkový výkon vozidla. Dobrým príkladom je napríklad Ferrari LaFerrari, ktorého vodiči rozhodne nemajú žiadny záujem na tom, aby ich superšport spĺňal nejaké náročné európske normy.
Ak máte vlastnú garáž alebo nabíjaciu stanicu hneď pri dome, potom je kúpa plug-in hybridu dobrou voľbou. Ak však bývate v paneláku a na verejnom parkovisku nie je žiadna možnosť nočného nabíjania, vtedy je priplatenie si za plug-in hybrid doslovne vyhodenie peňazí.

 

Výhody a nevýhody plug-in hybridov:
Hybrid je taký automobil, ktorý obsahuje minimálne dve pohonné jednotky. Zámerne nepoužívame slovo motory, pretože tou druhou jednotkou nemusí byť nutne motor, ako ho poznáme. Príkladom môže byť slávny hybrid na vzduch od koncernu Peugeot/Citroen. Vo všeobecnosti sa však za hybrid považuje také auto, ktoré má popri jednom spaľovacom (benzín alebo nafta) motore aj jeden, dva či dokonca tri ďalšie elektrické.
Tieto elektrické motory sú v hybride predovšetkým doplnkom, ktorý pomáha spaľovaciemu motoru počas jazdy znižovať jeho spotrebu paliva a tým aj emisie oxidu uhličitého. Hybridy sa nenabíjajú samostatným káblom, zvyčajne získavajú energiu vďaka funkcii rekuperácie. Batérie sa nabíjajú vždy, keď auto spomaľuje alebo brzdí. Hybridy zvyčajne nevedia jazdiť výlučne na elektrinu, niektoré (napríklad Toyota Prius) však spúšťajú elektrický motor pri rozjazde. Až do rýchlosti 30 km/h vedia jazdiť výlučne na elektrinu, čím aktívne šetria palivo.

Keby sme si mali vybrať my:
Zvolili by sme plug-in hybrid. Plug-in hybridy nie sú iba posledný technologický výstrelok. Je to kvalitné riešenie pre tých, ktorí chcú jazdiť úsporne a ekologicky, no nechcú byť viazaní na niekoľko desiatok nabíjacích staníc na Slovensku.



Team Dovozy Áut