Ako letecký priemysel ovplyvnil ten automobilový (1. časť)

Ako letecký priemysel ovplyvnil ten automobilový

Mnoho technológií v našich automobiloch vďačia za svoju existenciu práve leteckému a vojenskému priemyslu.
V tomto článku analyzujeme všetko vybavenie, ktoré dnes považujeme v automobiloch za samozrejmosť, ale vynájdené bolo pre niečo úplné iné:

 

 

Protiblokovacie brzdy (ABS)
Protiblokovacie brzdenie je dnes povinné na vozidlách vyrábaných v EÚ a USA. Systém však bol vynájdený francúzskym priekopníkom v oblasti letectva Gabrielom Voisinom (1880-1973), ktorý prvýkrát použil technológiu v základnej mechanickej forme v ťažkých bombardéroch, ktorý jeho spoločnosť vyvynula na konci prvej svetovej vojny.
Lietadlá často museli pristávať a zastaviť na krátkych pristávacích dráhach blízko prednej línie, bez toho, aby praskli ich pneumatiky.

 

ABS v automobiloch
ABS je jednou z najdôležitejších bezpečnostných prvkov dnešných vozidiel. Na väčšine povrchov a vo väčšine podmienok umožní vášmu vozidlu zastaviť rýchlejšie, pretože systém mení brzdný tlak na každé koleso, čím bráni zablokovaniu.
Táto technológia bola prvýkrát použitá v cestnom vozidle Jensen FF - britskom športovom vozidle s pohonom všetkých štyroch kolies, v roku 1966. Elektrické ABS začal používať Chrysler v roku 1970, zatiaľ čo Mercedes-Benz predstavil oveľa sofistikovanejší štvorkolesový viackanálový systém na svojej triede W116 v roku 1978.

 

 

Head Up Display
Head Up Display (HUD) vznikol pred druhou svetovou vojnou, kde základné systémy pridali zameriavaciu mriežku na bombardovacie lietadlá, aby sa podporila presnosť bombardovania.
Počas vojny sa britskému RAF podarilo odraziť radarové obrazovky na čelné sklo nočných stíhacích lietadiel Mosquito. V povojnových rokoch sa postupne stávali sofistikovanejšími, na kokpity stíhacích lietadiel vysielali najrôznejšie indikácie hrozieb a teraz sa používajú aj v civilných lietadlách.

 

Head Up Display v automobiloch
HUD sa prvýkrát predstavili na produkčnom vozidle v kabíne Oldsmobile Cutlass Supreme Cabrio Indy 500 Pace Car, z ktorých 50 bolo ponúknutých vybraným zákazníkom v roku 1988. V roku 1990 sa stali stálou vlastnosťou v salóne Oldsmobile Cutlass Supreme, na digitálnom displeji sa ukazovala rýchlosť vozidla.
Spoločnosť General Motors získala túto technológiu od svojej dcérskej spoločnosti Hughes Electronics, zvyšku leteckej ríše Howard Hughes, ktorú spoločnosť GM kúpila v roku 1985.

 

 

Vyhrievané sklo
Vyhrievané sklo funguje tak, že elektrický prúd prechádza cez sklenenú tabuľu pokrytú elektricky vodivým povlakom. Prvýkrát sa používal v lietadlách v druhej svetovej vojne na zastavenie zamrznutia čelných skiel pri nízkych teplotách a vo vysokých nadmorských výškach.

 

Vyhrievané sklo v automobiloch
V povojnovom období, keď sa táto technológia stala lacnejšou, sa ukázala jej užitočnosť pri odmrazovaní čelných skiel automobilov v zime. Ford prvýkrát nainštaloval systém na rôznych modeloch z roku 1974 v Amerike, ale ukázal sa ako nespoľahlivý. Vrátili sa k technológii spoľahlivejším spôsobom v (európskom) Ford Granada, Ford Taurus a Mercury Sable, v roku 1985. Dnes už je vyhrievané sklo v základnej výbave veľkého množstva automobilov.

 

 

Titán
Ako materiál je titán veľmi silný a ľahký a odolný proti korózii a je ideálny pre letecký priemysel. Kov je určujúcou zložkou amerických prieskumných lietadiel Lockheed SR-71 „Blackbird“, z ktorých bolo vyrobených 92% v Sovietskov zväze, čo je ironické, lebo práve na prieskum sovietskeho územia boli používané.

 

Titán v automobiloch
Každá výhoda, ktorú drží titán pre lietadlá, sa vzťahuje aj na autá a teraz je kov dostupnejší. Nenájdete však, že by sa titán používal v modeloch pre hromadnú výrobu z dôvodu svojich nákladov, ale vnikol do prémiových športových automobilov a superšportov, ako je Corvette C7, ktorý bol vybavený výfukovým systémom s titánom. V roku 2015 bol predstavený superšport Icona Vulcona, ktoré bolo prvé titánové auto na svete, stálo 2,5 milióna EUR.

 

 

V8 motor
Prvý V8 motor bol vynájdený francúzskym vynálezcom Léonom Levavasseurom (1863-1922) v roku 1902 a pôvodne bol namontovaný na kanadské lietadlo pred tým, ako sa počas svetovej vojny dostal do stíhacích lietadiel. Samotný motor bol pôvodne označený ako „Antoinetta“ po dcére finančného podporovateľa projektu.

 

V8 motor v automobiloch
Svet automobilov by nebol rovnaký bez vynálezu spaľovacieho motora V8. Dokonca aj v dnešnej šetrnej dobe sa v tej istej podobe nachádza v mnohých populárnych športových automobiloch v rôznych stavoch konfigurácie. V8 je v Amerike stále bežný, najmä v pickupoch, SUV a “muscle” vozidlách, ako je Dodge Challenger SRT.

..pokračovanie v ďaľšiom článku.

Team Dovozy Áut