História elektromobilov

10 aút, ktoré zachránili automobilky pred bankrotom (2. časť)

 

6 - Bentley Continental GT


Pred príchodom modelu Continental GT automobilka Bentley predávala len circa 1000 áut ročne. Päť rokov potom, čo ich odkúpil koncern Volkswagen sa Bentley potrebovalo ukázať ako schopná, úspešná značka a tak sa aj stalo. V roku 2003 prišlo na trh Continental GT, ktoré bolo okamžitým úspechom. Vďaka jeho elegantnému coupé vzhľadu, kabíne so 4 sedadlami a dvanásať válcu s objemom 6 litrov a dvoma turbami si toto auto objednalo 3200 zákazníkov ešte predtým než sa tento model začal oficiálne vyrábať. Len v prvom roku zaznamenalo Bentley vďaka modelu Continental GT sedem násobný nárast predaných kusov na 6896 za rok. Dokopy sa ich vyrobilo a predalo cez 40 000 kusov a s určitosťou môžeme povedať, že keby automobilka Bentley nedokázala Volkswagenu, že nato stále má, tak by tu Bentley dnes nebolo.


7 - Nissan Qashqai


Automobilka Nissan sa na prelome tisícročia potýkala s problémom, ktorý postihol už mnohých gigantov tohoto trhu – bol tým fakt, že továrne vyrábali len z polovičnej kapacity, na ktorú boli určené. Toto sa zmenilo nástupom Carlosa Ghosna, nového šéfa koncernu Nissan. Ten prišiel s dvoma jednoduchými riešeniami, znížiť cenu a náklady, čo znamenalo zatvoriť niektoré továrne v Japonsku a druhé; vyrobiť auto, po ktorom ľudia túžia. V Európe mal Nissan dostatok továrni, ktoré boli schopné zásobovať náš trh, no ich autá sa, čo sa dizajnu týkalo strácali v mori konkurencie a tak prišiel Qashqai s funkcionalitou crossoveru, ktorý spája hatchback a suv. Ideálne auto pre rodiny. Európania sa po Qashqaii išli zblázniť a Nissan tak vytvoril viac variant týchto crossoverov, ktoré značku opäť postavili na nohy.


8 - Volvo XC90


XC90tky boli samozrejme už dve, ale obe svojím spôsobom automobilku Volvo zachránili. Prvá v znich uzrela svetlo sveta ešte pod palcom Fordu v roku 2002. Bol to fantastický crossover, vnútri priestranný ale zvonka nie až taký megalomanský, nakoľko bol motor uložený priečne a nie pozdĺž ako drvivá väčšina konkurencie. XC90tka zaznamenala obrovský úspech ako v Európe, tak aj v USA. Bolo to obdobie, keď veľké limuzíny, ako BMW 7 či Mercedes S vychádzali z módy. Aktuálny model XC90 je už zásluhou samotnej automobilky Volvo, kedže s Fordom už nespolupracujú. Nová XC90 si vytvorila vlastnú platformu, infotainment, motory, hybridný pohon a oveľa viac. Počnúc novou XC90tkou Volvo posunulo túto platformu aj ďalej naprieč kompletným radom ich modelov.

9 - 1949 Ford


Keď v roku 1949 zomrel Henry Ford vyzeralo to s automobilkou zle. Predaj Fordu klesol v USA z prvého miesta na tretie. Toto sa stalo aj kvôli tomu, že dizajn ich aút bol predvojnový a zastaralý. Henryho vnuk mal však s automobilkou nápady, ktoré eventuálne postavili Ford opäť na nohy. Potom ako sa stal šéfom už vo svojich 28 rokoch trvalo len 19 mesiacov kým prišli s absolútne novým automobilom, ktorým bol Ford 1949. Bol predstavený v júni 1948 a krátko od predstavenia obdržal Ford 100 000 objednávok na toto auto. Ford 1949 sa predával vo viacerých variantách no najviac ako 3.8 litrový šesťválec a 3.9 litrový osemválec. Fordu 1949 sa predalo viac ako milión kusov, čo túto značku opäť zachránilo.

 

10 - Chrysler K-car

 

V roku 1980 stála automobilka Chrysler nad priepasťou a jediné, čo ju zachránilo pred bankrotom bola enormná štátna pôžička. Nový generálny riaditeľ Lee Laccoca (tvorca Mustangu) a jeho tím mali pre Chrysler plán. Technologicky pokročilé a malé vozidlo s predným pohonom, ktoré mohlo konkurovať prílevu Japonských aút. Išlo o platformu K, ktorá bola pôvodne vyrobená ako Dodge Aires a Plymouth Reliant. Čoskoro tento typ natiahli o niekoľko desiatok centimetrov a vznikol tak aj Chrysler LeBaron a New Yorker, ktorý bol považovaný za luxusnejšie auto. Vyrábali sa aj vo verziách coupé alebo s turbom. Typ, ktorý tiež zmenil americký automobilový trh a bol založený na platform K-car bol s určitosťou Voyager minivan, podľa ktorého mnohí poznajú Chrysler doteraz.



Team Dovozy Áut