História elektromobilov

10 aút, ktoré zachránili automobilky pred bankrotom (1. časť)

1 - Volkswagen Golf MK1


Príbeh Volkswagenu Golf začína pri jeho predchodcovi, ktorého poznáme pod názvom “chrobák” a teda jedno z najikonickejších a najpredávanejších aút v histórii. V časoch jeho najväčšej slávy, v 40tych až 60tych rokoch vytvorila automobilka VW niekoľko variant tejto legendy. Po mnohých úspešných rokoch sa automobilka stretla s dilemou “čo ďalej?”. Na začiatku 70tych rokov skúsili nahradiť Beetle niekoľkými konceptmi ako VW Type 4 alebo VW EA266, volkswagen sa vtedy inšpiroval značkou porsche, ale z tohoto modelu bolo vyrobených len 50 prototypov. Tieto márne snahy boli nakoniec ukončené nástupom nového riaditeľa Rudolfa Leidinga, pod ktorého taktovkou boli na trh postupne uvedené modely ako Passat a krátko po ňom už Golf MK1, ktorého predný náhon a hladký štvorvalec znamenali pre značku VW zaslúžený zásah do čierneho, MK1 sa stal okamžitým hitom.

2 - Peugeot 205


V 70tych rokoch sa automobilka Peugeot rozhodla prebrať značku Citroen a vytvoriť tak PSA Group, ktorú poznáme dodnes. Čo sa na začiatku javilo, ako dobrý napad čoskoro postavilo spoločnosť do ťažkej finančnej situácie. Aby Peugeot prežil, musel prísť s niečim prevratným a musel s tým prísť, čo najskôr. V roku 1985 spustili predaj modelu 205, ktorý bol na tú dobu malý, štylový, prevratný hatchback vysokej kvality. Pre značku zaznamenal absolútny úspech už v prvom týždni od uvedenia na trh. Množstvo variant od 3-dverového, cez 5-dverové, cez kabriolet, každé úžasne vo svojom vlastnom ponímaní dostalo značku Peugeot zas na vrchol. Nasledovali aj ikonické športové modely ako 1.6 a 1.9GTi a netreba zabudnúť ani na Rally špeciál kategórie B a teda Peugeot 205 T16.

3 - Porsche 986 Boxster a 996 911


Automobilka Porsche v roku 1992 skoro zbankrotovala. Bolo to z toho dôvodu, že Porsche zvyšovalo ceny ich automobilov do výšin, ktoré si mnohí bývalí zákazníci nemohli dovoliť. To platilo hlavne pre modely 911 v USA. Problémy s predajom zaznamenali aj modely 928 a 968, ktoré mali pre Porsche neštandardne motor vpredu. Tým padom malo Porsche pred začiatkom 90tych rokov v ponuke len 3 modely aút. Toto sa zmenilo nástupom Wendelina Wiedekinga, nového šéfa koncernu, ktorý bol zároveň inžiniersko-produktovým špecialistom. V roku 1993 automobilka Porsche predstavila koncept modelu Boxster, ktorý zaznamenal okamžitý úspech nakoľko išlo o lacnejšiu a kompaktnejšiu verziu modelu 911. Vďaka tomu, že Boxster a nový model 911 zdielali niektoré súčiastky a prednú časť kostry auta ušetrilo im to veľkú časť peňazí.  Po uvedení Boxstru, novej 911tky, ktoré boli vyrobené aj vo verziách Carrera, GT3 a GT2 nasledoval po rokoch aj Cayenne. Všetky tieto modely zaznamenali úspech, ale čo automobilku záchranilo bol v prvom rade prvý Boxster.

4 - BMW 700


Počuli ste už, že automobilka BMW raz skoro tiež zbankrotovala? Nech sa to zdá byť akokoľvek neuveritelné, je to pravda. Ich veľmi slabo predávajúce sa modely ako 501, 503, 507 alebo Isetta zapríčinili na koncoch 50tych rokov presne to. Ich spasiteľom bolo BMW 700. Táto legenda, predstavená v roku 1959 na Frankfurtskom autosalóne, bola prvým BMW, ktoré použilo monokok, čo znamenalo lepšiu ovládateľnosť a vyššiu bezpečnosť posádky. Hladký dvojválec s objemom 697cc, ktoré BMW používalo v motocykloch bolo presne to, čo automobilka potrebovala na jej záchranu. Model 700 bol pôvodne predávaný ako coupe, ale krátko nato nasledovali aj verzie sedan a kabriolet. BMW predalo 188 000 modelov 700, predtým než v roku 1965 skončili s výrobou. Je dosť možné, že keby nebolo modelu 700, značku BMW by sme už nepoznali.

 

5 - Aston Martin DB7


Na koncoch 80tych rokov sa zdalo, že Aston Martin stratil svoj šmrnc. Napriek historickým úspechom, ktoré táto automobilka zaznamenala bolo evidentné, že ak sa niečo rýchlo nezmení, tak zanikne. To sa samozrejme nestalo, no nebolo to zásluhou značky Aston Martin, ale zásluhou amerického Fordu a ich spolupráce, ktorá priniesla v roku 1994 model, ktorý túto automobilku opäť postavil na nohy. Išlo o DB7, ktorý nadizajnoval Ian Callum. DB7 pripomínala Jaguar XJS. Značku Jaguar v tých rokoch tiež vlastnil Ford, takže si možeme domyslieť prečo sa tieto dva modely tak podobali. Aston Martin DB7 disponoval 3.2 litrovým preplňovaným 6 válcom a niektoré použité súčiastky boli od značiek Ford, Mazda a Citroen. Aston Martin DB7 bol okamžitým hitom, jeho moderný dizajn v spojení s výkonom a v podstate dobrou cenou oproti konkurencii, ktorá začínala pri 80 000$ otvorila vstupnú bránu do sveta Aston Martin ľudom, ktorý si túto značku v minulosti nemohli dovoliť. Modelu DB7 bolo predaných niečo cez 7000 kusov.



Team Dovozy Áut